heartbeat.my

Tuesday, August 16, 2011

Cerita Seorang Ayah


                Hari nie sudah 10 Ogos, maknaya sudah 10 hari puasa. wife aku dimasuk wad petang kelmarin (semalam). Aku letih sangat,ponteng kerja hari nie. settle saja buka posa aku  terus mandi & then solat maghrib, aku terus stereng keta  pergi  hospital jenguk wife aku. aku bawak  sama air jampi yang aku minta kat Pak Chot.  Aku bukannya percaya sangat bab-bab air jampi nie. Tapi setelah di brain wash  oleh Kak Bie, Kak Tie ngan Mak Teh Liah. aku pi jugak minta ubat sekdar iktihar. Orang tue nie guna air sejuk ngan air krim soda. kalau bahasa kampung  ayaq menet. sampai ja dia hospital wad 2 wad bersalin tingkat 1 bangunan baru aku mintak kebenaran kat pak guard yang jaga pintu masuk.Sepatutnya time melawat kul 1-2 petang pastu kul 5-7 malam. tapi pasal aku nak jumpa wife aku coz nak antaq barang, pak guard tue kasi aku masuk jugak atas budi bicara . aku pun gitau la  kat wife aku petua pak chot tue bagi. dia suruh mimum ayaq krim soda tue sampai habis.
Jam sudah pukul 10 lebih. aku faham cara pak guard tue usha memang dia nak halau aku keluar. mmg patut pun sebab tue kerja dia. aku tak terus balik  umah.. melencong singgah umah Mat Rani sat.  aku tak boleh dok lama pasal hati ngan akal aku kat tempat len. tertinggal kat hospital kot. dengan keadaan malam yang agak panas aku terus balik rumah. Setelah salin pakai kain pelikat aku layan la Facebook & chatting. Dalam lebih kurang pukul 12 macam tue la wife aku call . dia gitau ayaq ketumban dia pecah.  Apa lagi aku tak senang duduk la... aku pi umah Kak Bie mintak tolong anak dia Nanie teman Mak teh malam nie. Tapi aku tak pi lagi.. rilex dulu. dlm pukul 1 lebih aku call wife aku tanya keadaan.. dia kata sakit sangat. aku pun pederas keta pi hospital.  Sampai ja di hospital aku cuba la col wife aku ..tetiba anset buruk aku wat hal pulak .. line  tak dak.. pastu aku try usha la kot tingkap dari korridor.. tak nampak wife aku pun.. lagi tension. cam kucing ilang anak dah aku time tue.  Dalam setengah jam aku nampak wife aku pastu line dapat balik lalu aku call la dia. Ujian betul la. dia gitau dia sakit sangat.. tadi tue dia pi check tengok..nurse tue gitau  tak terbuka abis lagi. Baru beberap cm. Tak pa aku terus usha wife aku melalui tingkap.. aku tengok dia tak leh nak tidur. aku lagi susah ati.. boring menunggu pun ada jugak.. mata nie dah ngantuk sangat.. tak tau nak wat apa.Time aku jumpa budak 2 orang, sembang ngan diorang untuk hilangkan boring.. kebetulan pulak diaorang kerja ngan member aku Wan kat kafe maktab.. sembang punya sembang sampai pukul 3 setengah.. tapi akal aku still dok pikir pasal wife aku tue.. aku sekali skala try usha dia ikut tingkap. pastu dah tak tahan mata aku terus balik umah..
        Sampai ja dia umah, aku terus mandi pastu solat sunat  hajat 2 rakaat. minta agar Allah SWT pemudahkan  wife aku nak bersalin. Pas tue aku terus besahur .  Dalam pukul 6 pagi aku pi hospital balik. sampai ja di hospital aku usha wife aku tak leh nak tidor jugak pasal dia still sakit.. aku call la dia ..dia cakap  dalam kul 8 jap gi Nurse dah nak bawa dia masuk  labour room.  Sementara nak tunggu pukul 8, aku tetidoq kat atas kerusi.. bangun ja aku terus pi kat pintu. Pak guard tue senyum kat kat  dia kata " encik tidoq letih sangat  ka? sampai mengeruh ngan mulut terngaga". tapi aku diam ja. dalam pukul 8 lebih aku dapat kebenaran untuk masuk jumpa wife aku.jatp ja leh jumpa...time jumpa tue adala skit menyentuh perasaan skit. Coz wife aku dah nak masuk kat labour room dah. dia bagi anset ngan ic dia untuk aku simpan. pastu Nurse tue cakap kalau nak jumpa pi tunggu kat pintu depan. aku pun  pi la tunggu kat pintu depan.  Suasana kat pintu depan tue  ada seorang kakak yang baru nak register masuk wat ngan 3 orang nurse sedang berbincang. Maklum la time masuk keja  busy la skit. Aku bagitau la kat nurse yang aku nak jumpa wife aku.. Dia pun masuk check..dalam 5 minit cam tue sorang Nurse keluar & bagitau aku “Dah tak boleh jumpa dah isteri encik sebab dia dah masuk Labour room”. Tak apa la atlest aku tau la situasi wife aku walaupun tak boleh leh jumpa
Aku keluar  tunggu kat depan bersama-sama  3 orang stranger  yang situasinya sama dengan aku..tunggu wife bersalin. Amat boring sangat menunggu. ..kekadang tetidor pastu bangun balik.. pastu sembang ngan anatara kami..Dalam pukul 9 macam tu ar Haji Sulaiman pun sampai. Tapi dengan keadaan letih &boring aku, aku malas nak sembang dengan dia. Masing-masing wat deeek ja. Terasa masa bergerak dengan lamanya sekali. Almaklumlah bulan puasa tak boleh nak hisap rokok. Sangap tueee.. Pastu aku ada juga pi sembang dengan mak cik Nurse separuh abad  kat kaunter. Dia sajalah  harapan untuk aku tau pasal situasi wife aku sebab sejam sekali dia akan pergi check situasi & then maklumkan kat para suami yang bakal nak jadi ayah. Dia ada cakap “kita yang kat luar nie menunggu sampai mengantuk.. tapi yang kat dalam tue menunggu tahan sakit” betul jugak cakap dia. Dalam pukul 3 lebih aku gi kat keta aku yang terparking kat betul-betul bilik bedah. Sebenarnya aku pun tak tau apa motif aku gi kat keta aku. Masuk jap dalam keta..pas berapa minit aku keluar dari keta. Tiba-tiba  aku sedar yang aku tertinggal kunci keta kat dalam. Problem la pulak time-time  macam nie. pe lagi cari pembaris la nak buka pintu keta.. merata kaunter aku gi pinjam. ade gak dua tiga  orang yang perhatikan  time aku tengah buka pintu keta.  “ Apahal encik? Kuncitertinggal dalm ka? Sapa seorang lelaki. “ ya” jawab aku dengan ringkas. “ buleh saya tolong?” dia cuba menghulurkan bantuan. Lalu aku pun memberikan kulit buku keras kerana aku tak beraja mencari atau meminjam pembaris besi.
Tiba-tiba anset aku berbunyi terpampang nombor +6049738000 “Assalamualaikum” “waalaikumusalam” “ini En Mohd Fairul ke?” “ya saya, kenapa?” “ Isteri Encik ,Saiful Azlin dah selamat melahirkan anak. En ada dimana sekarang?”  “ saya kat hospital la” “ boleh tak Encik  tunggu kat depan kaunter kat pintu masuk wad 2? Sebab kami nak bawa anak encik kat citu untuk diazan kan” “ ok.! Saya pergi sekarang”.suah nak digambarkan perasaan kau bila selepas mendengar panggilan tue. pastu aku cakap kat lelaki yang tolong aku tue  “tak apa la encik biarla kunci tertinggal kat dalam. Pasal isteri saya dah selamt bersalin dah. Tinggal ja kunci kat citu”.. aku pun berlari la naik keatas.. dalam  on the way tue aku jumpa my mum  in law aku lau aku bagitau kat dia “Lin dah bersalin dah!!!!! Depa nak bawak anak kat depan tue” aku pi  la kat pintu depan sambil tersenyum sorang-sorang.. my mum in law follow dari belakang. “ tepon ayah cepat. Dia ada kat tingkat atas. Dia teringin sangat nak azan  tue” aku tak cakap pe pa. Aku dah agak dah mesti orang tua tue nak azankan anak aku. Tak kesah la sapa azan kan coz aku tengah mood baik nie. Selang beberapa minit aku pun call la Haji Sulaiman  nie demi mengikut perintah dari my mum in law.
 Pintu wad 2 terbuka datang sorang Nurse  sambil membawa bayi yang diletak didalam troli sambil menyebut “ Rohaya !” confirm tapi bukan anak aku.. pasal nama ibu dia tue nama orang lain..pastu datang seorang lelaki dalam umur 40an meluru ke arah  bayi tue .lalu Nurse tersebut menyuruh la siayah bayi tue mengambil wuduk & then megiqamatkan bayi tue... confirm anak dia tue perempuan. Dalam  masa yang sama biras aku iaitu wife abang ipar aku sampai .di shortkan  cut kan  cerita .. Haji sulaiman  aku pun datang..selang beberapa minit pintu tue terbuka oleh seorang nurse yang datang menyorong seorang bayi didalam trolleti. Lalu nurse tue menyebut “SaifulAzlin” time tue aku, my parent in law & biras  aku meluru kearah bayi yang ada didalam trolley tersebut. “ mana suami Saiful Azlin? Pergi ambil wuduk pastu azan kan” kata nurse terbut sambil membuka balutan kain yang menyelimut bayi tersebut.  “ “Ooo anak dara comei nya” sapa Biras aku sambil tersenyum.
 Setelah selesai mengambil wuduk , Haji sulaiman  pun mendekati bayi tersebut lalu mengazankannya. Dengan nada yang kuat dan nyaring  seolah-olah mengazankan dimasjid untuk memberitahu umat islam yang waktu solat sudah sampai “ Allah hu Akbar.. Allah hu Akbar.  Mimik muka yang soalah-olah kehairanan nurse tue bertanya” eh.. bukan bayi perempuan kena  qamatkan saja?” aku pun tersenyum sambil menjawab “ exited tue dapat cucu.. biar lah.” Lalu nurse tue berkata lagi “ sepatutnya yang afdal tue siayah dia kena wat” “shh.. x pe la tok wan dia teringin sangat nak wat” sambil menunjukan jari dia mulut aku menjawab. Nurse tue berkata lagi sembil tersenyum sinis “ siayah pun tengok dari rupa pun teringin sangat nak azankan anak dia tue”  “ kalau nak diikutkan tak payah azan kuat-kuat pun tak pa” celahan  sorang lagi. Aku diam tidak berkata apa-apa sambil tersenyum. Perbualan kami bertiga perlahan & tak didengari oleh Haji Sulaiman yang sedang mengazankan bayi tersebut. Setelah selesai azan serta iqamat ditambah lagi dengan beberapa surah pendek oleh haji sulaman. Aku mengambil handset wife aku untuk mengambil beberapa gambar anak aku. “Nie uri, nak siayah..” kata nurse tue. Aku pun mengambil bungkusan yang mengandungi uri anak aku. Setelah selesaii nurse tue menyorong trolley tue masuk kedalam balik
Pepapun ..aku memang happy sangat.. syukur Alhamdullillah
 


No comments:

Post a Comment